Sociale netwerken veranderen rol makelaar

Home » Woonnieuws » Sociale netwerken veranderen rol makelaar
Sociale netwerken breken definitief door in de makelaardij. Nu al gebruikt 8 van de 10 kopers hun sociale netwerk om vrienden en familie op een leuke manier te informeren over de aanstaande verhuizing.

Sinds kort is het voor de verkoper mogelijk zijn of haar sociale netwerk ( bijvoorbeeld Hyves, LinkedIn, Facebook) in te zetten om de woning sneller te verkopen. Klanten van makelaarsorganisatie Hypodomus kunnen namelijk via de interactieve website KijkMijnHuis.nl met één druk op de knop hun vriendenkring en familie vragen mee te helpen bij de verkoop van hun huis.


Koper vaak binnen eigen netwerk

Uit onderzoek blijkt dat ruim 70% van de kopers uit de regio komt en de overige 30% van daarbuiten. Met de inzet van sociale netwerken worden beide doelgroepen op een eenvoudige maar persoonlijke manier bereikt. 
Daarmee nemen sociale netwerken, naast de populaire woningsites, een steeds belangrijkere plaats in bij de verkoop van een huis. Deze directe manier om de woning te promoten zorgt voor een hogere attentiewaarde zo blijkt uit onderzoek onder de eigen klanten van Hypodomus die een voorproefje mochten nemen.

‘De woningverkoper kan bovendien de vriend of kennis die het huis de meeste keren doorstuurt belonen. Omdat van iedereen in het netwerk zichtbaar is hoe vaak de woning is doorgestuurd, ontstaat een kleine competitie. De verkoper kan zelf bepalen welke beloning daar tegenover staat en dat maakt het allemaal extra leuk’ aldus Kees van de Kerk, marketingdirecteur van Hypodomus.


Makelaar wordt (ver)koop begeleider

Nu naast de woningsites ook het directe sociale netwerk van de verkoper wordt ingeschakeld verandert de rol van
makelaar steeds duidelijker. Het aanbieden van het huis en de zoekfunctie staan niet meer centraal.

De makelaar wordt vertrouwenspersoon en persoonlijke begeleider van kopers en verkopers. Bij de verkoop van een huis komen bouwkundige, financiële en juridische vragen aan de orde, maar in het verkooptraject kan de informatiefunctie van de makelaar gescheiden worden van de adviesfunctie.

De klant helpt mee een koper te vinden en de (kopend) makelaar komt er vooral bij om de best mogelijke deal te maken.

Bron: Hypodomus, 18 mei 2010
Lees meer over dit thema in het dossier: trends